قالب وردپرس دانلود آبجکت 3Dmax پرنده فناوری

تدوین برنامه عملیاتی توسعه زنجیره صنایع غذایی و آشامیدنی

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت از تصویب پیش‌نویس برنامه عملیاتی توسعه زنجیره صنایع غذایی و آشامیدنی با حضور تشکل‌های تخصصی و دستگاه‌های اجرایی خبر داد.

مهدی صادقی نیارکی در جریان نشست نهایی‌سازی پیش‌نویس برنامه عملیاتی توسعه زنجیره صنایع غذایی و آشامیدنی با حضور «علی آقامحمدی رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب، افزود: برنامه عملیاتی زنجیره صنعتی پوشاک و کفش و همچنین سند راهبردی زنجیره ارزش صنعتی طلا، جواهر و گوهرسنگ‌ها به تایید وزیر صنعت رسید تا اقدامات در این حوزه هم افزا شود.

وی، اجرای برنامه‌های عملیاتی در محصولات منتخب صنعتی را در راستای توسعه صادرات غیرنفتی و تحقق توسعه صنعتی عنوان‌کرد و گفت: پیش‌نویس برنامه توسعه زنجیره صنایع غذایی و آشامیدنی در چهار محور (چهار محور راهبردها و چهار محور اهداف کیفی) تا افق ۱۴۰۴ تنظیم شده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت با اشاره به راهبردهای این برنامه عملیاتی، بیان‌داشت:‌ تشکیل کنسرسیوم تولید و صادرات محصولات غذایی و آشامیدنی و توسعه تعاملات منطقه‌ای و بین‌المللی، ساماندهی و توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط فعال و نیمه‌فعال، برندسازی، توسعه و تقویت برند حلال و تکمیل و توسعه حلقه‌های ارزش افزا در صنایع غذایی و آشامیدنی چهار راهبرد مهم این برنامه عملیاتی‌را تشکیل می‌دهند.

صادقی‌نیارکی در ادامه به اهداف کیفی این برنامه عملیاتی و سند راهبردی اشاره کرد و گفت: مدیریت زنجیره غذایی و تامین نیازهای کشور در بخش فرآوری و تولید محصولات غذایی سالم و مغذی و ارتقای بهره‌وری و افزایش توان رقابت پذیری واحدهای صنایع غذایی و آشامیدنی به منظور توسعه صادرات، از اهداف کیفی این سند راهبردی است.

وی اضافه‌کرد: توسعه صادرات محصولات صنایع غذایی و آشامیدنی با تاکید بر مزیت کشور در تولید محصولات حلال و دستیابی به شاخص‌های سازگار با الزام‌ها و استانداردهای بهداشتی و زیست محیطی در سطح ملی و بین المللی از دیگر اهداف کیفی است.

راه‌اندازی شرکت‌های مدیریت مالی زنجیره تامین

معاون امور صنایع وزارت صنعت همچنین درباره برنامه‌های اعلامی در حوزه راهبرد نخست (تشکیل کنسرسیوم تولید و صادرات)، گفت: تسهیل و تسریع در فرایند ورود موقت مواد اولیه مورد نیاز، متناسب‌سازی نظام تعرفه مواد اولیه با میزان نیاز و تولید داخل و تامین مالی زنجیره‌ای و راه‌اندازی شرکت‌های مدیریت مالی زنجیره تامین، از جمله برنامه‌ها برای تحقق این راهبرد هستند.

صادقی‌نیارکی ادامه‌داد: در این حوزه هماهنگی با کشورهای هدف صادراتی، بهبود زیرساخت‌های لجستیکی و انعقاد موافقتنامه‌های بین‌المللی و استفاده از تعرفه‌های تجارت ترجیحی دنبال می‌شود.

عارضه‌یابی و توانمندسازی بنگاه‌ها

وی درباره برنامه‌های اعلامی در حوزه راهبرد دوم (ساماندهی و توانمندسازی بنگاه‌ها)، تصریح‌کرد: در این راستا ساماندهی از طریق ادغام (یکپارچه‌سازی)، عارضه‌یابی و توانمندسازی بنگاه‌ها و رفع موانع تولید، تولید تحت لیسانس و تولید بدون کارخانه دنبال می‌شود.

معاون وزیر صنعت، توسعه بازار واحدهای نیمه‌فعال از طریق افزایش سرانه مصرف مواد مغذی سالم و بازسازی و نوسازی خطوط تولید را از دیگر برنامه‌ها در چارچوب این راهبرد دانست.

صادقی‌نیارکی درخصوص مهمترین برنامه‌ها برای تحقق راهبرد چهارم (تکمیل و توسعه حلقه‌های ارزش افزا) بیان‌داشت: در این حوزه استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، متنوع‌سازی محصولات تولیدی در زنجیره فرآوری غذا، به‌روز رسانی استانداردهای کیفی و نظارت بر اجرای دقیق آنها و توسعه و تعمیق ساخت داخل ماشین آلات دنبال می‌شود.

راه‌اندازی شرکات‌های تخصصی طراحی و بسته بندی محصولات غذایی و آشامیدنی

وی همچنین به دیگر برنامه‌ها در این راهبرد اشاره کرد و گفت: در این حوزه راه‌اندازی شرکت‌های تخصصی طراحی و بسته‌بندی محصولات غذایی و آشامیدنی، تامین پایدار مواد اولیه مورد نیاز صنعت با ظرفیت‌سازی تامین مواد اولیه دارای کمبود و توسعه فروشگاه زنجیره ای در دستور کار است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت همچنین از تشکیل کارگروه پایش و نظارت در معاونت امور صنایع با همکاری دفتر صنایع غیرفلزی وزارتخانه برای نظارت و پایش این برنامه توسعه ای و سند راهبردی خبر داد.

مطلب پیشنهادی

خلاصه راهبردی طرح برنامه‌ریزی منطقه‌ای برای ایجاد اشتغال پایدار به‌منظور کاهش وابستگی معیشت کشاورزان به منابع آب

بحران آب، یکی از مهم‌ترین مسائل پیش روی امروز جامعه ایرانی است و در اولویت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *