[box type=”shadow” align=”aligncenter” class=”” width=””]چند روز پیش ادارهکل استاندارد تهران با صدور اطلاعیهای اعلام کرد که شیر فرادما، مطابق استاندارد ۶ ماه تاریخ مصرف دارد و در این مدت باید شکل اولیه خود را حفظ کند، درحالیکه بازرسان استاندارد، شیر فرادمای «پگاه» که دو فاز شده بود را در سطح بازار مشاهده کردند و از این رو به مصرفکنندگان هشدار داده شده که از مصرف شیر فرادمای پگاه با شماره سریال ۱۷۵۰۵ / ۱۶ خودداری کنند.[/box]
بهدنبال صدور این اطلاعیه، روابط عمومی شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) توضیحاتی را منتشر کرد که حاوی نکات بسیار قابل اهمیتی است. از جمله اینکه وجود مشکل در یک محصول خاص که در یکی از ۱۷ شرکت «پگاه» تولید میشود، به کل برند ملی و سلامت محور «پگاه» بسط داده شده که جای تأمل دارد. دیگری اینکه موضوع اشاره شده، مربوط به یک تاریخ محصول از یکی از شرکتهای «پگاه» بوده که قابل تعمیم به دیگر محصولات فرادما در تاریخهای مختلف و شرکتهای دیگر نیست. همچنین نباید از نظر دور داشت که رییس سازمان استاندارد در بازدید چند ماه قبل خود از کارخانه «پگاه» رعایت استانداردها را در این مجموعه، سختگیرانه و حتی فراتر از استانداردهای ملی اعلام کرده بود.
از سوی دیگر این نکته قابل تأمل است که خرابی یک محصول (شیر استریل ۲۰۰ سی سی فرادما) ناشی از آسیبدیدگی و صدمه فیزیکی در چرخه جابهجایی بوده و این در حالی است که نحوه صدور و انتشار این اطلاعیه سبد گسترده بیش از ۲۰۰ محصول مرتبط را تخریب کرده است.
اینکه در سال رفع موانع تولید، یک سازمان دولتی بهگونهای اطلاعرسانی کند که با اعتبار ۶۷ ساله یک هلدینگ معتبر صنایع غذایی بازی شود، نکته دیگری است که بسیار در خور تأمل است.
البته متأسفانه چنین هجمههایی به صنعت غذا تازگی ندارد و هر از چندگاهی دامن یک بخش از صنعت غذا را میگیرد، از وجود پالم در لبنیات گرفته تا آب معدنی قرصگذاری در کیکهای آلوده، هجمه به کنسرو تن ماهی به بهانه انتشار یک فیلم در فضای مجازی، وجود امعاء و احشا در فرآوردههای گوشتی بهواسطه تخلف یک واحد زیرپلهای و… همه و همه حکایت از دیوار کوتاه برندهای صنایع غذایی دارد که در نبود یک تشکل منسجم برای احقاق حق خود سالهاست در رنج هستند.
بهراستی تا چه زمانی برندهای مطرح صنایع غذایی باید بهواسطه ضعف دستگاههای نظارتی در شناسایی واحدهای متقلب دچار ضرر و زیان شوند و به نوعی مالیات بپردازند.
هیچ عقل سلیمی منکر مقابله با واحدهای متخلف که سلامت مصرف کننده را نشانه میگیرند نیست
اما بهراستی آیا چنین نحوه اطلاعرسانی شایسته تولیدکنندگان مطرحی که سالهاست استانداردها را موشکافانه رعایت میکنند و همه ساله انواع تندیسهای سیب سلامت را دریافت کرده و در مراسم روز استاندارد مورد تقدیر قرار میگیرند، است؟!