امروزه رشد صادرات برای دولتها به منزله کلید بازآفرینی اقتصاد است و یکی از راهبردهای توسعه و رشد اقتصادی که جایگاه ویژهای در بین کشورها پیدا کرده، استراتژی توسعه صادرات است.
ایران هم مانند سایر کشورهای جهان، توسعه صادرات را به عنوان یک هدف، همواره در برنامههای توسعهای خود (فارغ از برنامههای توسعهای قبل و بعد از انقلاب)، به منظور دستیابی به رشد مستمر اقتصادی مورد تاکید قرار داده است.
ایجاد مزیت رقابتی یک کشور مستلزم رویکرد سیستمی و دستهبندی عوامل مختلف اعم از اقتصادی و غیراقتصادی در سطوح مختلف است که در قالب مفهوم مزیت رقابتی در یک فرآیند سیستمی ایجاد میشود. در حالی که شرایط جمعیتی فعلی، …
***