جستجو
Close this search box.
دسته‌بندی مطلب

انتخاب راهبرد ایران و سطح توقعات از دولت

زمان مورد نیاز برای مطالعه: 1 دقیقه

یکی از معضلات کشور, فقدان راهبردی روشن برای آینده است. تا زمانی که به این امر پرداخته نشود, ناتوان از بهره برداری از فرصتها و مقابله با تهدیدها خواهیم بود. به دلیل فقدان ملاحظات راهبردی; گاه فرصت, تهدید و گاه تهدید, فرصت تلقی شده, به کشور خسارتهای جبران ناپذیری وارد می شود.  

اگر استراتژی بر اساس توانمندی اقتصادی, افزایش سطح رفاه جامعه تعیین شده و امنیت ملی در چارچوب این استراتژی تعریف شود, در این صورت توسعه اقتصادی اولویت داده شده است. 

هر استراتژی توسعه اقتصادی با یک بسته از مسائل در حوزه های جایگاه دولت, نظام بودجه ریزی, نظامهای پولی, مالی, تجاری و حوزه های سیاست خارجی و روابط میان نهادهای داخلی و… روبروست که به گونه ای متوازن طراحی و دنبال میشوند. در این راهبرد, هر حوزه وظایف و اختیاراتی دارد.

به عنوان مثال, اگر استراتژی توسعه صادرات اتخاذ شود, روابط خارجی, قوانین و مقررات, جایگاه دولت و… بر این اساس تعریف خواهد شد. راهی که چین پس از مائو و ببرهای آسیایی طی کرده اند. به هر روی انتخاب هر استراتژی نیازمند چینش نظام وار حوزه های مختلف است. در این نگاه توسعه اقتصادی هدف گذاری شده و سایر حوزه ها در راستای تحقق این هدفگذاری تعریف شده است. در اصطلاح, اقتصاد به مثابه اسب بوده و سایر حوزه ها مانند گاری است که به دنبال اسب حرکت می کند.

رویکرد دوم, کشورهایی مانند شوروی سابق, چین زمان مائو و کره شمالی طی کرده اند. در این سیستمها, حوزه سیاست خارجی و چگونگی تعاملات جهانی اصل بوده, امنیت ملی در پرتو قدرت نظامی تعریف می گردد. بر این اساس تمامی حوزه های دیگر هم منطبق بر این استراتژی و در راستای آن تعریف می گردند. لذا صنایع نظامی در این کشورها از سایر صنایع پیشرفته تر خواهند بود. سیاست خارجی به مثابه اسب و بقیه حوزه ها مانند گاری به دنبال سیاست خارجی حرکت می کنند.

اگر استراتژی توسعه اقتصادی برگزیده شد, می توان از حاکمیت انتظار رشد اقتصادی بالا و با دوام داشته و در نتیجه این کشورها نرخ بیکاری پایین, نرخ تورم پایین, نرخ بالای سرمایه گذاری و ثبات اقتصادی را تجربه خواهند کرد, زیرا سایر حوزه ها برای تحقق هدف اقتصاد در حرکتند.

در کشورهایی که اقتصاد به دنبال سیاست در حرکت است و اصل سیاست خارجی است و امنیت ملی به گونه ای دیگر تعریف میشود, اقتصاد متغیری منفعل خواهد بود. در این صورت بر حسب تغییرات سیاسی, اقتصاد نیز نوسان یافته, بی ثباتی جزیی از اقتصاد خواهد بود و انتظار رونق با ثبات را نمی توان داشت.

پرسش اساسی در مورد کشورمان این است که آیا استراتژی روشنی برای آینده کشور تعریف شده, لوازم و سطح انتظارات از هر حوزه معین شده است؟ اگر در ایران نیز اصل سیاست خارجی است آیا میتوان از اقتصادش توقع کاهش دائمی نرخ تورم و بیکاری و سایر مشکلات اقتصادی را داشت؟

.

دکتر محمدرضا یوسفی- دانشیار دانشگاه مفید

تازه‌ترین مطالب
محبوب‌ترین مطالب
مستند زندگی مهندس امیررضا ثابت پی بنیانگذار گروه صنایع غذایی نامی نو

این مستند نگاهی نزدیک تر به زندگینامه مهندس امیررضا ثابت پی یکی از کارآفرینان ایرانی دارد که موفق شده چندین شکست پی در پی زندگی را با تدبیر و درایت تبدیل به پل پیروزی در صنعت کند. ثابت پی برای اولین بار غذای سرد را وارد صنعت غذای ایران کرد و با همین ایده موفق […]

چرا بهترین مشاوران و متخصصین وزیر شورای تشکلهای نمی باشد؟
دبیر فدراسیون تشکلهای صنایع غذایی کشاورزی ایران: چرا بهترین مشاوران و متخصصین وزیر شورای تشکلهای نمی باشد؟ معاون وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با شورای مرکزی تشکلهای بخش کشاورزی گفت: تشکلهای باید در امور این بخش فعالتر باشند و در جهت مطالبات کشاورزان اقدام موثرتری داشته باشند .
جریان هایی ضد تولید به مراجع قضایی معرفی شوند

دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران گفت: مسئولان زمینه‌های اجرای «جهش تولید ،پشتیبانی و مانع زدایی» را هر چه سریعتر به صورت انقلابی برای حمایت از تولید فراهم کنند و جریان‌های ضد تولید را به محاکم قضایی معرفی کنند. محسن نقاشی دبیر فدراسیون تشکلهای صنایع غذایی کشاورزی ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری […]

درگذشت رئیس هیات مدیره صنایع غذایی شامانا

درگذشت کارافرین ، رییس هیات مدیره شرکت صنایع غذایی شامانا روانشناد مهندس امید زاهدیان را به خانواده محترم ایشان ، پرسنل شریف شامانا ، صنایع غذایی کشور تسلیت عرض مینماییم محسن نقاشی ، امیر ثابت پی فدراسیون تشکلهای صنایع غذایی کشاورزی ایران